tisdag 24 augusti 2010

Perfekt tempererat vin

Mysmiddag med ungarna. Nånting extra gott åt alla. Tända ljus. Den nyinköpta dockan (hiskeligt ful, femton spänn på loppis, ännu namnlös, redan älskad) sitter med vid bordet, på fyra kuddar. Mamma ska få vin. Så gott det doftar från faten, så fint ungarna har gjort, nu får vi hugga in...

Innan jag hinner smaka vinet. Innan jag hinner ta den allra minsta klunk. Så. Välter jag ut. Det bräddfyllda glaset rödvin. Över Alfred. Det är inte med flit; uppenbarligen har jag drabbats av plötsliga och grava tics. Jag fattar faktiskt inte hur ett normalstort vinglas kan rymma så mycket. Hela ungen blir totalt blöt och börjar störtgråta. Vinet rinner ut i en stor sjö på bordet och ner på golvet. Vinstänk långt upp på väggen. Medan jag bär ut den vinindränkta och gråtande ungen till badrummet och börjar dra av honom de blöta kläderna, tänker jag tvångsmässigt "plastmatta, rödvin, det blir fläckar". Det får vänta, ungen först.

Jag: Men lilla hjärtat, gud vad mamma är klantig, förlåt..!

Alma (från köket): Mamma, det ser ut som blod...

Alfred (snyftande): Det är ii-hinte skönt...

Jag: Älskling, det blir snart bra, herre gud, det är ju vin överallt, du blev rädd förstås? Det blev plötsligt så blött och kallt?

Alfred (snyftande): Nä. Det var inte kallt; det var lagom varmt. Men det var ändå inte skönt.


*

8 kommentarer:

  1. :-D Fint, då har du sonen som given mätare framöver!

    SvaraRadera
  2. Oh, lagom är ju alltid bäst. Fast kanske inte i det här fallet då.

    Stackarn.
    Och stackars dig.

    :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ahahahahahaaaaaa! /Nykteristen

    SvaraRadera
  4. Hoppas det fanns en lagom varm skvätt kvar när du fått ren son och lägenhet... skål!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Aha en vinkännare i familjen. Bra där. Men han har ju rätt, även om det är rätt temperatur är det inte skönt att hadet över sig. HahaHa!

    SvaraRadera
  6. Tur att inte grabben sög i sig vinet från tröjan. Då hade han ju blivit berusad . . . och kanske inte så ledsen . . .
    Gillar för övrigt det onomatopoetiska "ii-hinte" ;)
    Förresten - ta inte ett så stort glas nästa gång och fyll det inte till brädden. "Hellre tre små glas vin i krävan än ett stort glas vin på plastmattan" - gammalt förortsdjungelordspråk.

    SvaraRadera
  7. Hoppas det fanns något kvar i flaskan så du inte blev helt utan av denna gudomliga dryck...

    SvaraRadera