lördag 16 oktober 2010

Dejt

Jag var på dejt igår. Med min pojkvän. Det är såklart fånigt att kalla det för "dejt" när vi har varit tillsammans i snart ett år och jag i praktiken bor hos honom de veckor jag inte har barnen. Och det kan ju verka fånigt att lägga ner timmar på att välja ut klänning och måla naglar och fixa håret och spola ner böcker i toan - när jag ska träffa en man som delar min vardag och har sett mig synnerligen sunkig oglammig? Varför gör jag det? För att det är lustfyllt. För att vi inte hade setts på tre dagar. För att det är omöjligt att gå lugnt, när den man längtar efter säger "kom".


Det roligaste var dejtens oväntade slut. Vi åt gott (billig hämtmat) och drack gott (ett alldeles för dyrt vin) och dansade. Det vill säga: jag dansade. Inte han. Han satt med Spotify och klickade exalterat fram den ena gamla slagdängan efter den andra. Han är så att säga lite äldre än jag, och Spotify är en nyhet för honom. Men det var en fulländad dejt på alla sätt: mat, vin, musik... med mera. Och i finalen fick vi oväntat sällskap, när hans vuxne son plötsligt kliver in genom dörren.

"Tjena..."

Om jag blev generad är det ingenting mot vad han blev.

Men ändå. Mina egna små barn hade sen några timmar tillbaka påbörjat sin pappavecka, och saknaden efter barnen ligger alltid och värker strax under ytan. Då kändes det poetiskt på nåt sätt (försökte jag tänka) att ett annat barn dök upp. Även om det barnet var en ung man på två meter, som aldrig kommer att säga "mamma" till mig. När jag skriver detta ligger både han och hans far och sover några meter härifrån.


*

16 kommentarer:

  1. Klart man gör sig fin ... det är för att vissa att man uppskattar den andra.
    :)

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig där.
    Förutom dansen då....
    Vad var det för vin ni drack?
    Klems och ha en skön lördag.

    SvaraRadera
  3. En dejt är en dejt oavsett tid tillsammans. Kram!

    SvaraRadera
  4. Tigris: Ja.

    Synnöve: Gigondas. Ta det lugnt med bävrarna nu. Klems tillbake!

    SvaraRadera
  5. Oroshjärta: Väl talat, kvinna!

    SvaraRadera
  6. Vad härligt med dejtar .... och ändå en vardagsrelation ... Ta det INTE lugnt utan njut av fulla muggar.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag tror jag ska fixa en dejt med min man någon dag.... Verkar mysigt.
    Fast utan den där överraskningen på slutet. Tänk om det klev in en ung man här hos oss och kallade min man för pappa. Då skulle jag bli överraskad. (Minst sagt)

    SvaraRadera
  8. *ASG* åh vad jag har velat se din dans, OCH minen på publiken :-) Man ska nog göra som du, glamma till det ibland fast man har stadigt sällskap, förhållandet vinner på det i längden. Kramar i massor!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det låter som en väldigt fin dejt!

    SvaraRadera
  10. När det är nytt, när det är i början, men ändå inte. Sug på karamellen! ;)

    SvaraRadera
  11. Dansa mer,det låter som ni alla har roligt då, fast på olika sätt. Och du, klä upp dig och fortsätt känna pirret, det är härligt och lägger sig trots allt till slut.. men njut nu till fullo! Sov gott

    SvaraRadera
  12. Ska ner och titta till Bosse Bäver snart tänkte jag. Måste ju se om han tagit ner flera träd.

    Näe inte ett ljud från mupparna, de har nog fan satt en polkagris på tvären!
    Hoppas jag i alla fall.
    kramen igen.

    SvaraRadera
  13. Skatan: Jag förstod redan när jag läste de första orden av dig (på vännen Robbans blogg) att du var en klok kvinna. Varför ta det lugnt när man kan ösa på?

    Stort och smått: Gör det!

    Fru Venus: Jag försökte uttrycka mig belevat här på bloggen, men blev nog lite väl belevad. Det var inte dansen han överraskade oss i. Men kära fru Venus, ska inte vi gå ut och dansa nångång?? Svänga lite på behagen?

    Monica: Det var det verkligen.

    Pärlbesatt: Rart värre... Var god se kommentaren till Fru Venus ovan. Jätterart, Pärlis!!

    Jenny: Jadå. Och det bästa är att man kan göra nya karameller, och nya. Och nya.

    Cajsas Faster: Hahaha. Nåt åt alla...

    Synnöve: Hade Bosse varit i farten eller inte? Jag hoppas som du angående de sörvismajndade gossarna i G.

    SvaraRadera
  14. Elin dansar. Det låter såååå poetiskt. Jag skulle vilja varit en liten fluga på väggen.

    SvaraRadera
  15. Zäta: Hahaha, inte fluga, din dummer. Du skulle ha varit Birgit Bardot i mina armar (och så kunde gubbarna få hacka runt i Spotify bäst de ville).

    SvaraRadera