lördag 27 november 2010

Tinnitus

Jag ligger vaken på natten och lyssnar på susandet. Det liknar mest ljudet av en kraftigt vinande vind - som oftast tjuter, men ibland bara susar lite försynt. Det är inga skärande ljud, inga elaka pip. Det gör inte ont. Det är visserligen tråkigt att jag aldrig mer kommer att få uppleva absolut tystnad, men det är ingen katastrof. Det värsta är nog att det var så himla onödigt.

Dåvarande maken tjatade jämt om att jag skulle vara rädd om mina öron. Han hade i sin ungdom pajat sina, genom att springa på konserter och oskyddat låta alla diskanttoner och basgångar välla in. Därför ville han stoppa in hörselpluppar och papperstussar i mina (och alla andras) öron så fort vi var på bio eller konsert.

En kväll var vi på libanesisk restaurang. Jag älskar libanesiskt mat. Det var livemusik också. Maten var ljuvlig, människorna glada, musiken... hög. Den var väldigt hög.

Jag noterade på natten att det susade i öronen. På morgonen var ljudet fortfarande kvar. Nu har det gått många år, men ljudet upphör aldrig. Alltid denna vinande, tjutande vind. 

Ett enda tillfälle. Tinnitus big time.


Lyssna.

*

8 kommentarer:

  1. Jag har haft en arbetskamrat som jobbade som trummis i ett band i tjugo år + som kock på en färja, under bildäck. Du fattar ljudet va!? Han slutade med både och då han fick tinnitus, och nu är han av med det helt efter några år!? Jobbar nu på radion och det funkar bra :-) Hoppas du blir av med ditt! Kram :-)

    SvaraRadera
  2. Usch för tinnitus. Min mamma lider av det och tycker om att ha ljud omkring sig hela tiden, för att slippa höra tjutet. Jag hoppas att jag klarar mig.

    SvaraRadera
  3. Tråkigt. Min mamma har tinnitus och tycker det är jättejobbigt emellanåt. Hoppas du kan bli av med din. Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tjatar på mina ungar att de ska sänka. Men som du säger - när man är ung och dum skiter man i sådant förmaningstal

    SvaraRadera
  5. Samma här, det är något av en folksjukdom. Massor med människor lider av detta vinande ljud.

    SvaraRadera
  6. Jag har haft det men peppar peppar så försvann det (för att följas av en massa annat skit). När jag var hos akupunktören sist så talade om hon spända halssträngar som kom sig av X och som bland annat kunde leda till huvudvärk (som jag hade) och tadaaa, tinnitus. Ergo, tänker jag nu, så kanske du kunde få bukt med tinnitusen med akupunktur och vad de nu erbjuder där hos mina trollkonstnärer. De är inte anslutna till FK så det säger Aaaaaj varje gång i plånboken, men det är sååå värt det!

    Om du månne undrar varför jag är så sparsmakad med kommenterande så har jag ålagt mig själv time out från det myckna nätandet, och det skär över viktigt som oviktigt, bloggar som forum som Fejan (jag är så kass på lagom, så jag skar radikalt och får lägga till efterhand som jag blir lite avgiftad).

    SvaraRadera
  7. Fru Venus: Trummis i tjugo år och jobb under däck. Låter som det perfekta sättet att få tinnitus.

    SoS: Du klarar dig om du är lite smartare än jag. :-)

    Rut-Knut-Tjut: Tack för omtankten. Det är inte hela världen.

    Shamrock: Ungar... ;-)

    Conny: Oh ja. Det är jättevanligt!

    Pärlbesatt: Bra att du timeoutar när du behöver det. Jag valde bloggen där du valde Fejan av delvis samma skäl. (Lagom är inte heller min bästa gren, to say the least.) - - - Jag lider inte av bruset egentligen. Men om det blir värre ska jag absolut ha dina trollkonstnärer i åtanke. :-)

    SvaraRadera
  8. Fast jag har typ valt bort allt, eller iaf ålagt mig att sitta en ytterligt begränsad tid. Dig läser jag och några till, men många föll bort, tillfälligt eller mer beständigt. Fejan har jag varit på en kvart sen jag bestämde det här. Plus messande om att jag tänker på nån när jag ser nåt särskilt på stan osv.

    Inte klokt vad mer tid och ork det blev över plötsligt, igår målade jag t ex om mitt sovrumstak som stått i nästan tre år!

    Bloggande skulle jag inte fixa i dagsläget, inte mer än pärlbloggandet, då ramlar jag ner i att fläka ut mig och vänta på feedback.

    SvaraRadera