måndag 22 november 2010

Indiska

Vi kollar julpynt på Indiska av gud vet vilket anledning. Förresten vet jag också: 

Vid bodelningen för ett drygt ett år sen, strandade jag just vid julprylarna. Jag bara inte pallade att dela upp det också: en röd kula åt mig och julgransfoten åt dig, fina julduken åt mig och adventsstakarna åt dig... Nej, jag pallade inte. Orken var slut och nerverna också. Ta det, tänkte jag. Ta rubbet.

Men nu är det jul om en månad och jag äger inte en julpinal, inte en enda. Jag tänker inte beklaga mig ett enda vitten över detta, hör ni det. Vi ska köpa hela rasket på Myrorna. Det är billigt. Det är bra. Det är ta mig sjutton den perfekta ambitionsnivån för julen, vad mig anbelangar. Och det vi inte hittar där, stjäl tillverkar vi. Resten skiter vi i.

Och det var just det vi skulle göra igår: köpa julgrejer på Myrorna i Skäris. Men det var söndagsstängt där (vilket jag egentligen visste, men hade glömt).

Jag: Alltså... Vi skulle kunna gå på Indiska, nu när vi ändå är här. Vi kan inte köpa nånting där, för det är så dyrt. Men de har jättevackra grejer där. (vaknar till) Det är ju iochförsig helt meningslöst att gå dit, om vi ändå inte ska kö...

Alma (vänligt): Men mamma, vi kan ju bara titta.

Okej, vi går till Indiska. Guldelefanterna glittrar exotiskt, julgranskulorna strålar i lila och silver, julstjärnorna blänker som Orientens skatter. Jag får stålsätta mig mer mot min egen längtan efter vackra ting än ungarnas hänförda prat.

Alma (suckar): Mamma... Här skulle jag vilja bo..!


Ett vackert... hem.

*

17 kommentarer:

  1. Hittade du något, jag menar köpte du något?
    Jag tror att du kan hitta mer personliga julsaker på Myrorna. Blir lite sugen själv på att gå dit. Men orka!
    Jag fick en jättesöt tomte av min morfar för många år sen, en jääättegammal liten tomte. Men den råkade min man göra sönder, och jag blir fortfarande sur när jag tänker på det.

    SvaraRadera
  2. Jag har åtta bananlådor på vinden med julpynt, maila mig din adress ;-)

    SvaraRadera
  3. Har suttit i exakt samma sits som du gör nu för en sådär 18 år sedan...vet hur det känns, man förbannar sig en smula över att ha varit en aning dumdristig eller hur? Önskar att jag då hade haft en fru Venus i min bekantskapskrets, tänk att jag tror minsann att snällhet finns i både slott och koja.
    Många kramar fån en annan snälling/c

    SvaraRadera
  4. Myrorna är väl bra att hitta sånt som inte andra behöver.
    Hoppas du får till en vacker samling med julpynt i alla fall.

    Har säkert nått här. Så sänd mig en mail.

    vackert blingbling var det i alla fall på din bild.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  5. Ja det är vackert på Indiskas julavdelning! Själv blir jag trött bara jag tänker på att jag måste plocka undan allt pynt efter julen. Mejla din adress till Fru Venus!

    SvaraRadera
  6. Men hvem ville ikke gerne bo i Indiska ?? Enig med Alma der. Jeg har ikke været i den butik i flere ÅR. Det er en skænsel er det, ha ha. På den anden side, OM jeg kom til Indiska ville jeg jo gå amok i købetrang.

    Klem Maria

    SvaraRadera
  7. Jag tittar gärna, men får inte köpa en pinal! *slår mig själv på fingrarna*
    Jag har tre lådor här hemma efter mamma nu som står här. På dom står det advent/jul på. Har ännu inte orkat gå igenom dom. Vill du att jag hojtar när jag gått igenom det?

    SvaraRadera
  8. Mejla mig din adress också!! Jag skickar nåt glittrigt till Alma!! Och nåt till miniman oxå!
    please!

    SvaraRadera
  9. Du har ju småbarn. Hemmet kommer snart att överösas av deras julpyssel. Du behöver inte vara orolig för att bli utan

    SvaraRadera
  10. Sos: Nej, Myrorna hade ju STÄNGT. ;-) Haha - oj, förlåt - men hur gjorde han sönder den?? Eld, vatten, fysiskt våld?

    Fru Venus: Fresta mig inte. Ibland har jag så svårt att rätt tolka en blinkning... :-)

    Caja: Aha - been there, done that? :-( Men jag vägrar säga att jag ångrar mig. Just då var det bara inte möjligt. - Ja, Fru Venus är en klippa.

    Synnöve: Ja, jag älskar Myrorna. Är stammis där och har gjort många fynd. :-) Har mejlat!

    Singelmamman: "Men det här året behöver vi inte ha så mycket julsaker framme, och inte så mycket mat och inte så många klappar..." Moahaha.

    Miss Fryd: Ja, Indiska är min favoritaffär - även när det gäller kläder... Klems klems!

    Laila: Å vad du har mycket att ta i nu. Mitt svar är: hojta gärna - om du orkar. Stor kram.

    Cajsas Faster: Snart börjar jag lipa. :-)

    Shamrock: Jag ska säga åt dem att göra en julgransfot av tejp och glitter, och det på momangen. ;-)

    SvaraRadera
  11. bergadrottningen@hotmail.com

    stor kram!!

    SvaraRadera
  12. Jag sitter i just samma problem.. Inte en julpryl! Och jag vill för en gångs skull faktiskt ha en pyntad och fin jul hemma (har vel aldrig riktigt varit så stor grej i min familj =/)

    Men pengarna tryter, så det blir nog fynd på Myrorna för min del med. Litegrann ska man iallafall ha !

    Tur gemfört med dig så har jag inga barn att pynta för och känna press för den sakens skull.

    SvaraRadera
  13. Cajsas Faster: Har mejlat. :-)

    Madelene: Myrorna är perfekt! Jag känner inte så mycket press från barnen. De är så pass små att de inte har så mycket förväntningar och tankar på hur det "brukar" vara. Men lite glitter och mys vill man ju ha!!

    SvaraRadera
  14. Visst är Indiska skönare än skönt, glittrigt, härligt ... juligt på ett "exotiskt" sätt. Men ... din före detta ... tror du inte han skulle kunna dela med sig lite så här i efterhand ... Jag vet ju förstås inte hur niii har det men ... En tanke bara ... så här i juletid.

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Vad mig själv anbelangar tillhör jag den glädjedödande sorten, eftersom jag (av diverse skäl) inte är särskilt förtjust i denna högtid... Men, för barns skull kan jag definitivt hålla snattran. Dessutom minns jag själv hur det var som liten... och Almas kommentar kan bara få en att le (till följd av dessa minnen)!

    Må bäst!

    SvaraRadera
  16. Man kanske kan gömma sig inne i en klädställning tills personalen släckt och gått. Sedan kan ni dansa långdans mellan alla fina saker. Se bara till att ta med en ficklampa.

    Jag var själv och shoppade i en second hand-butik i lördags och fick med mig en hel kasse finfina julgranskulor för två kr/st. Perfekt vare sig man har knalt i kassan eller bara är allmänt sparsamt förståndig. Att köpa andras avvarade grejjer är ju den perfekta miljöhandlingen!

    SvaraRadera
  17. Skatan: Kära du, tanken är god. Men... nej. Det är inte möjligt just nu. Jag går hellre på Myrorna - eller är utan - än att börja trassla med honom om nåt sånt. Mycket större frågor än julsakerna är ännu olösta och infekterade, så att han fick alla julpinaler är egentligen mitt minsta problem.

    RoSt: Du säger att du är en glädjedödare men att du kan hålla snattran för barnens skull. Snälla Robert, jag smällde för ett år sen av en skilsmässa i ansiktet på mig själv, ungarna och den man jag hade varit tillsammans med i arton år. Jag är också skilsmässobarn själv, fastän jag var nästan vuxen när den bomben smällde av. Hur ska jag uttrycka det? Den absolut enda anledningen att jag låtsas om att det är jul - är ungarna. Med andra ord: här har du kardan!

    Zäta: Visst är det bra med second hand. :-) Mina finaste grejer kommer från loppisar!

    SvaraRadera